Tukaram elämäkerta

Nopeita faktoja

Syntynyt: 1608

Kuollut iässä: 42

Tunnetaan myös:Sant Tukaram, Bhakta Tukaram, Tukaram Maharaj, Tukoba, Tukaram Bolhoba Ambile



Syntynyt maa: Intia

Syntynyt:Dehu, lähellä Punea, Intia

Kuuluisa:Pyhä, runoilija

milloin skai jackson syntyi

Runoilijat Pyhät

Perhe:

Puoliso / entinen:Jijiābāi, Rakhumābāi

kuka pelaa lt joe kenda

isä:Bolhoba Lisää

äiti:Lisää

lapset:Mahādev, Nārāyan, Vithobā

Kuollut:1650

kuoleman paikka:Dehu

Jatka lukemista alla

Suositeltu sinulle

Gulzar Kumar Vishwas Vikram Seth Kabir

Kuka oli Tukaram?

Tukaram, joka tunnetaan myös nimellä Sant Tukaram, oli intialainen runoilija ja pyhimys 1600-luvulla. Hän oli yksi Maharashtran Bhakti-liikkeen pyhistä, joka sävelsi hartausrunon Abhangan. Hänen kirtanansa eli henkiset laulut omistettiin Vithoballe tai Vitthalalle, Hindu-jumalan Vishnun avatarille. Hän syntyi toisena kolmesta veljestä Dehun kylässä Maharashtrassa. Hänen perheensä omisti rahanlaina- ja vähittäiskaupan sekä harjoitteli kauppaa ja maataloutta. Nuorena miehenä hän menetti molemmat vanhempansa. Hänen henkilökohtaisen elämänsä tragediat jatkuivat, kun myös hänen ensimmäinen vaimonsa ja poikansa kuolivat. Vaikka Tukaram meni naimisiin toisen kerran, hän ei löytänyt lohdutusta maallisista nautinnoista pitkään ja lopulta luopui kaikesta. Myöhemmät vuodet hän vietti hartauspalveluksessa ja sävelsi kirtaaneja ja runoutta. Hän tutki myös muiden pyhien, kuten Namdevin, Ekanathin, Jnanadevin jne., Töitä. Brahmin-papit tappoivat hänet vuonna 1649 41-vuotiaana. Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tukaram_by_Raja_Ravi_Varma.jpg
(Anant Shivaji Desai, Ravi Varma Press [julkinen verkkotunnus]) Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tukaram_1832.jpg
(http://www.tukaram.com/english/artgallery.htm [Julkinen verkkotunnus]) Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tukaram-konkani_viahwakosh.png
(Useita tekijöitä [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]) Edellinen Seuraava Varhainen elämä ja avioliitot Tukaram syntyi vuonna 1598 tai 1608 Dehu-nimisessä kylässä Maharashtrassa Intiassa Kanakarissa ja Bolhoba More'ssa yhtenä heidän kolmesta pojastaan. Vuonna 1625 hän menetti vanhempansa. Tänä aikana hänen vanhempi veljensä lähti Varanasiin etsimään hengellistä pelastusta. Hänen sisarensa kuoli myös tänä aikana. Hänen ensimmäinen vaimonsa oli Rakhama Bai, joka poikansa Santun ohella kuoli nälänhädässä vuosina 1630–1632. Tukaram meni sitten naimisiin Jijabain kanssa, joka auttoi häntä perustamaan pienen kaupan kyläänsä. Jatka lukemista allaIntialaiset kirjailijat Elämä perhekuolemien jälkeen Vanhempiensa kuoleman jälkeen Tukaramin taloudellinen tilanne heikkeni niin pahasti, että hänen maansa eivät tuottaneet tuloja. Myös hänen velalliset kieltäytyivät maksamasta. Hän pettyi elämään, lähti kylästä ja katosi läheiseen Bhamnathin metsään. Siellä hän viipyi 15 päivää ilman vettä ja ruokaa. Tänä aikana hän ymmärsi itsensä toteuttamisen merkityksen. Vaikka Tukaram palasi taloonsa toisen vaimonsa löydettyä hänet ja painosti häntä tulemaan mukaansa, hänellä ei nyt ollut rakkautta kotitalouttaan, yritystään tai jälkeläisiä kohtaan. Tapahtuman jälkeen hän rekonstruoi raunioissa olevan temppelin ja alkoi viettää päiviään ja yötä bhajanit ja kirtaanit. Hän tutki suosittujen pyhien, kuten Jnanadevin, Ekanathin, Namdevin jne., Hartaustöitä ja alkoi lopulta säveltää runoja. Guru Upadesh eli Gurun henkinen opastus Tukaram palkittiin hänen sydämestään antaumuksensa ansiosta Guru Upadeshilla. Hänen mukaansa hänellä oli visio, jossa Guru vieraili hänen luonaan ja siunasi häntä. Hänen gurunsa otti kahden edeltäjänsä, Keshavan ja Raghava Chaitanyan, nimet ja neuvoi häntä muistamaan Ramakrishna Hari aina. Tukaramilla oli myös unelma, jossa kuuluisa pyhä Namdev ilmestyi ja kehotti häntä säveltämään hartauslauluja. Hän käski hänen täydentää loput viidestä crores ja kuusikymmentä lakhs runoja sadasta crores jonka hän oli aikonut luoda. Kirjalliset teokset Sant Tukaram sävelsi marathinkielisen kirjallisuuden Abhanga-runoutta, joka sulautti kansantarinat henkisiin aiheisiin. Vuosina 1632–1650 hän sävelsi teoksistaan ​​”Tukaram Gatha”, marathinkielisen kokoelman. Myös suosittu nimellä Abhanga Gatha, sen sanotaan sisältävän noin 4500 abhangaa. Jatka lukemista alla. Gathassaan hän oli verrannut Pravrittia eli intohimoa elämään, liike-elämään ja perheeseen Nivrittiin eli haluun jättää maallinen kunnia ja harjoittaa itsensä toteuttamista yksilön vapautumisen tai mokshan saavuttamiseksi. Laaja maine Tukaramin elämässä tapahtui monia ihmeellisiä tapahtumia. Kerran hän esiintyi bhajanilla Lohagaonin kylässä, kun hänen luokseen tuli Joshi-niminen brahmin. Hänen ainoa lapsensa kuoli kotona. Pyhä herätti lapsen takaisin elämään sen jälkeen, kun hän rukoili Lord Pandarinathia. Hänen maineensa levisi koko kylään ja lähialueille. Hän ei kuitenkaan vaikuttanut siihen. Tukaram kannatti Saguna Bhaktia, omistautumisen käytäntöä, jossa lauletaan Jumalan kiitoksia. Hän kannusti bhajaneja ja kirtaaneja, joissa hän pyysi ihmisiä laulamaan ylistyksiä kaikkivaltiaasta. Kun hän makasi kuolleena, hän neuvoi seuraajiaan mietiskelemään aina Herra Narayanaa ja Ramakrishna Haria. Hän kertoi heille myös Harikathan tärkeyden. Hän piti Harikathaa Jumalan, opetuslapsen ja Hänen nimensä liittona. Hänen mukaansa kaikki synnit palavat ja sielut puhdistuvat vain kuuntelemalla sitä. Sosiaaliset uudistukset ja seuraajat Tukaram hyväksyi harrastajia ja opetuslapsia syrjimättä sukupuolen perusteella. Yksi hänen naispuolisista harrastajistaan ​​oli Bahina Bai, perheväkivallan uhri, joka oli lähtenyt miehensä kodista. Hän uskoi, että kastilla ei ole merkitystä palvellessaan Jumalaa. Hänen mukaansa kastin ylpeys ei koskaan tehnyt ihmisistä pyhiä. Shivaji, suuri Maharashtrian sotakuningas, oli suuri pyhän ihailija. Hänellä oli tapana lähettää hänelle kalliita lahjoja ja jopa kutsunut hänet oikeuteensa. Kun Tukaram kieltäytyi heistä, kuningas itse vieraili pyhän luona ja pysyi hänen luonaan. Historiallisten tekstien mukaan Shivaji halusi luopua valtakunnastaan ​​yhdessä vaiheessa. Tukaram kuitenkin muistutti häntä velvollisuudestaan ​​ja neuvoi häntä muistamaan Jumala nauttien maallisista nautinnoista. Kuolema 9. maaliskuuta 1649 Holin festivaalilla joukko Ramdasi-brahmineja tuli kylään lyömällä rumpuja ja ympäröi Sant Tukaramia. He veivät hänet Indrayani-joen rannalle, sitoivat ruumiinsa kalliolle ja heittivät sen jokeen. Hänen ruumiinsa ei koskaan löytynyt. Perintö Tukaram, joka oli Vithoban tai Vitthalan, Herran Vishnun avatarin, harrastaja, sävelsi kirjallisia teoksia, jotka auttoivat laajentamaan Varkari-perinnettä koskemaan intialaista Bhakti-kirjallisuutta. Kuuluisa runoilija Dilip Chitre tiivistää pyhän perinnön 1400-luvun ja 1700-luvun välillä muuttamalla 'jaetun uskonnon kieltä ja uskonto jaetuksi kieleksi. Hän uskoi, että hänen kaltaisensa pyhät toivat marathat yhden katon alle ja antoivat heille mahdollisuuden vastustaa mugalleja. 1900-luvun alussa Mahatma Gandhi luki ja käänsi runojaan Yerwadan keskusvankilassa.