Pyhän Pietarin elämäkerta

Nopeita faktoja

Syntynyt:1



Kuollut iässä: 67



Tunnetaan myös:Shimon, Simeon, Simon

Syntynyt maa: Rooman imperiumi



Syntynyt:Bethsaida, Gaulanitis, Syyria, Rooman valtakunta

DR. dre oikea nimi

Kuuluisa:Pyhimys

Hengelliset ja uskonnolliset johtajat Muinaiset roomalaiset miehet



Perhe:

isä:Joona

äiti:Joanna

sisarukset:Apostoli Andrew

Kuollut:68

kuoleman paikka:Clementinen kappeli, Vatikaanin kukkula, Rooma, Italia, Rooman valtakunta

Jatka lukemista alla

Suositeltu sinulle

Pyhä Paavali Pyhä Augustine Pyhä Christopher Ignatius muurahainen ...

Kuka oli Pietari?

Pyhä Pietari, joka tunnetaan myös nimellä 'Simon Peter', oli yksi Jeesuksen kahdestatoista apostolista ja ensimmäinen Rooman piispa. Muinaiset kristilliset kirkot pitävät häntä Rooman kirkon ja Antiochian kirkon perustajana, mutta näillä mielipiteillä on eroja nykypäivän seuraajiensa ylivalta. Hän oli kalastaja, josta tuli apostolien johtaja, vaikka hän epäonnistui Jeesuksessa Kristuksessa useaan otteeseen. Hän käänsi tuhannet ihmiset saarnoillaan ja teki monia ihmeitä elämässään. Pyhällä Paavalilla ja Pietarilla oli kova suhde, koska molemmilla johtajilla oli vastakkaiset näkemykset juutalaisten ja pakanoiden kristittyjen yhteisöllisyydestä. Kristillisen perinteen mukaan pyhä Pietari ristiinnaulittiin Roomassa keisari Neron johdolla. Uudessa testamentissa kaksi yleistä kirjettä on osoitettu Pietarille, mutta nykyaikaiset asiantuntijat eivät yleensä hyväksy Peterin kirjoitusta. Hänen opetuksensa ja silminnäkijöiden kertomukset on kuvattu Markuksen evankeliumissa. Useita hänen elämästään julkaistuja kirjoja, kuten 'Pietarin teot', 'Pietarin evankeliumi', 'Pietarin saarnaaminen', 'Pietarin maailmanloppu' ja 'Pietarin tuomio', ei voitu sisällyttää Raamatun kaanoniin niiden apokryfisen luonteen vuoksi. Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:El_Greco_-_Las_l%C3%A1grimas_de_San_Pedro.jpg
(El Greco [julkinen verkkotunnus]) Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saint_Peter_A33446.jpg
(Marco Zoppo [Julkinen verkkotunnus]) Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:San_Pedro_en_l%C3%A1grimas_-_Murillo.jpg
(Bartolomé Esteban Murillo [julkinen verkkotunnus]) Kuvahyvitys https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pope-peter_pprubens.jpg
(Peter Paul Rubens [Julkinen verkkotunnus]) Edellinen Seuraava Lapsuus ja varhainen elämä Uuden testamentin mukaan Pyhä Pietari syntyi Simonina tai Simeonina 1. vuosisadalla eKr. Hänen nimensä oli juutalaisen perinteen mukainen nimetä mieslapset Vanhan testamentin kuuluisan patriarkan mukaan. Simon ei koskaan saanut mitään muodollista koulutusta ja puhui vain aramean kielellä. Hän oli ammattikalastaja, joka asui Betsaidan kylässä lähellä Galilean järveä. Hän työskenteli kalaverkkojen parissa veljensä Andreaksen ja Sebedeuksen poikien, Johanneksen ja Jaakobin kanssa, ennen kuin hän liittyi Jeesukseen levittämään sanaansa. BBC: n dokumenttielokuvan mukaan Rooman vallan alla eläminen noina aikoina on todennäköisesti ollut vaikeaa viranomaisten määräämien kohtuuttomien verojen kanssa. Koska Galilea oli kauppakeskus ja näköalapaikka yrityksille, voidaan olettaa, että Pietari ei kenties ollut vain nöyrä kalastaja, vaan liikemies, jolla oli talo ja vene. Suurin osa siitä, mitä tiedämme Pietarista, on evankeliumeista. Kolme synoptista evankeliumia paljastavat, kuinka Jeesus paransi Pietarin vaikeuksissa olevan anopin heidän kotonaan Kapernaumissa. Esimerkki viittaa siihen, että Pietari oli naimisissa, vaikka hänen vaimonsa nimeä ei mainita. Matteuksen ja Markuksen mukaan Jeesus kutsui Pietarin ja hänen veljensä Andreaksen seuraamaan häntä. Hänen uskotaan sanoneen: 'Seuraa minua, niin minä teen sinut ihmisten kalastajiksi.' Luukkaan kertomuksessa Jeesus pyysi Pietaria ja hänen ystäviään Johannesta ja Jaakobia laskemaan verkkonsa, ja he alkoivat kalaa monista ihmisistä. Pian sen jälkeen heistä tuli hänen seuraajia. Johanneksen evankeliumi on myös havainnollistanut Pietaria kalastamassa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, ja hän kutsui heitä 'ihmisten kalastajiksi'. Jatka lukemista alla Sijoitus opetuslasten keskuudessa Pyhä Pietari on kuvattu ensimmäiseksi ja merkittävimmäksi kahdentoista apostolin joukosta Apostolien tekojen kirjan mukaan. Synoptisissa evankeliumeissa häntä kutsutaan apostolien edustajaksi. Esimerkiksi Luukas huomauttaa, että Pietari kuulusteli Jeesusta yhdessä hänen vertauksistaan. Vaikka vaihtelevassa määrin evankeliumit ovat yhtä mieltä siitä, että Pietari käytti apostolien keskuudessa tiettyä ylivaltaa. Evankeliumeissa mainitaan, että Pietari muodosti tietyn ryhmän 'Vanhimman Jaakobin' ja 'Johanneksen' kanssa kahdentoista apostolin joukosta. Kolmikko koki merkittäviä tapauksia, kuten 'Jeesuksen muutos' ja 'Jairuksen' tyttären kasvattaminen 'silloinkin, kun muita ei ollut läsnä. Apostolien teot asettavat Pietarin varhaiskristillisen yhteisön päähenkilöksi. Pietari oli ensimmäinen, jolle Jeesus ilmestyi kuolleista herätettyään. Evankeliumin mukaan Jeesus antoi hänelle tärkeitä tehtäviä, kuten verojen maksamisen viranomaisille hänen ja ryhmänsä puolesta. Uskotaan myös, että Jeesus lupasi hänelle erityisen aseman kirkossa ja piti häntä 'kalliona', jolle kirkko rakennettaisiin. Matteuksen evankeliumissa sanotaan, että Pietari oli ainoa opetuslasten joukossa, joka pystyi kävelemään veden päällä nähtyään Jeesuksen tekevän saman. Markuksen ja Johanneksen evankeliumeissa ei kuitenkaan mainita Pietarin osallistumista mihinkään tällaiseen ihmeelliseen toimintaan. Synoptisessa evankeliumissa todetaan, että juuri Pietari tunnusti ensin uskonsa Jeesukseen 'Messiaana' ja sanoi: 'Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika'. Peterin kieltäminen Pietarin kieltäminen viittaa kolmeen kertaan, jolloin apostoli Pietari kielsi Jeesuksen Uuden testamentin neljän evankeliumin mukaan. Neljässä evankeliumissa sanotaan, että viimeisen ehtoollisen aikana Jeesus ennusti, että Pietari kieltäisi tietonsa ja hylkäisi hänet ennen kuin kukko joensi seuraavana aamuna. Jatka seuraavaa lukemista Ensimmäisen kerran, kun hän kielsi hänet, kun ylipapin naispuolinen palvelija löysi hänet ja syytti häntä olemasta Jeesuksen kanssa. Markuksen kertomuksessa 'kukko lauloi', kun taas Luke ja John mainitsivat hänen istuvan tulen äärellä muiden ihmisten kanssa. Toinen kielto tapahtui, kun hän meni yhdyskäytävälle, kaukana tulipalon läheisyydestä. Sama palvelijan tyttö, Markuksen mukaan, tai toinen palvelija tyttö, Matteuksen mukaan, tai mies, kuten Luukas ja Johannes mainitsivat, kertoi kansalle, että Pietari oli yksi Jeesuksen seuraajista. John sanoo: 'kukko lauloi jälleen'. Johanneksen evankeliumi kieltää toisen, kun Pietari istui vielä tulen vieressä, ja joku väitti, joka näki hänet Getsemanen puutarhassa Jeesuksen pidätyksen aikana. Kolmas ja viimeinen kielto tapahtui, kun hänen Galilean aksenttinsa pidettiin todisteena siitä, että hän oli Jeesuksen opetuslapsi. Matthew, Mark ja Luukas mukaan; 'kukko lauloi' uudelleen. Matthew lisää, että hänen aksenttinsa oli se, mikä antoi hänet eräänä Galileasta. Luke eroaa kolmannesta kieltämisestä ja mainitsee, että vain toinen henkilö syytti häntä eikä koko väkijoukko. Johnilla ei ole mitään mainintaa aksentista. Pietari kielsi Jeesuksen kolmesti, mutta kolmannen kieltämisen jälkeen hän kuuli kukon varisevan ja muisti Jeesuksen tekemän ennustuksen. Sitten hän alkoi itkeä voimakkaasti. Tämä tapaus tunnetaan nimellä 'Pietarin parannus'. Jeesuksen ylösnousemuksen aikana Paavalin ensimmäinen kirje korinttilaisille kertoo joukon Jeesuksen ylösnousemuksia, ja ensimmäinen heistä mainitsee hänen esiintymisensä Pietarille. Johanneksen evankeliumissa sanotaan, että Pietari tuli ensimmäisenä Jeesuksen tyhjään hautaan, vaikka naiset ja hänen rakkaat opetuslapsensa näkivät hänet ensimmäisinä. Luukas kertoo, että apostolit eivät uskoneet naisia, jotka väittivät näkevänsä tyhjän haudan. Peter meni hautaan vahvistamaan heidän tilinsä ja löysi siellä vain hautavaatteita. Hän meni kotiin mainitsematta sitä kenellekään. Jatka lukemista alla Johanneksen evankeliumin viimeisessä luvussa kuvataan, kuinka Jeesus vahvisti Pietarin kannan vahvistettuaan rakkautensa Jeesukseen kolme kertaa voidakseen mitätöidä hänen aikaisemmat kolme kieltonsa. Galileanjärvellä sijaitsevaa Pyhän Pietarin primaattikirkkoa pidetään paikana, jossa Jeesus Kristus ilmestyi ensin opetuslapsilleen ja perusti Pietarin korkeimman lainkäytön kristilliseen kirkkoon. Varhaisen kirkon johtaja Jaakob Justinuksen ja apostoli Johanneksen ohella Pyhää Pietaria pidettiin varhaisen kirkon pilarina. Koska hän oli nähnyt Kristuksen ylösnousemuksen, hän saavutti johtajuuden kristinuskon ensimmäisten seuraajien joukossa ja perusti Jerusalemin Ekklesian. Hän oli alun perin merkittävin apostoli, mutta myöhemmin James Just, joka oli 'Herran veli', varjossa. Joidenkin tutkijoiden mukaan tämä muutos johtui eroista, joita heillä oli juutalaisen lain noudattamisen tiukkuudesta. James Just ja hänen seuraajansa ottivat konservatiivisen kannan, kun taas liberaali Peter menetti hitaasti vaikutusvaltansa. Tutkijat hyväksyivät tämän vallanvaihdon Peterin osallistumiseen lähetystyöhön. Paavali toteaa, että juutalaisten apostolin tehtävänä oli Pietari, kuten Paavali oli pakanoiden apostoli. Kuolema Pyhän Pietarin sanotaan ristiinnaulituksi 64-vuotiaana keisari Neron aikana. Uskotaan, että hän halusi ristiinnaulitsemisen ylösalaisin, toisin kuin Jeesus. Hänet ristiinnaulittiin kolme kuukautta Roomassa syttyneen tulipalon jälkeen, ja Nero piti kristittyjä vastuussa siitä. Katolisen mytologian mukaan hänet ristiinnaulittiin Neron puutarhoissa ja haudattiin Pietarin hautaan. Keisari Konstantinus I päätti osoittaa kunnioituksensa marttyyrikuolemalle pyhimykselle rakentamalla suuren muistomerkin basilikan. Hänen ruumiinsa uskotaan haudatun aivan Pyhän Pietarin basilikan korkean muutoksen alle. 29. kesäkuuta pidetään Pyhän Pietarin ja Paavalin juhlapäivinä. Johanneksen evankeliumissa sanotaan, että Jeesus ilmoitti Pietarin lähestyvästä ristiinnaulitsemisesta sanoessaan: 'Kun olet vanha, ojennat kätesi, ja toinen pukee sinut ja vie sinut sinne, minne et halua mennä.' Tutkijat Warren M.Smaltz ja Donald Fay Robinson tulkitsevat Apostolien tekojen 12: 1–17: ssä tapahtuneen tapahtuman, jossa Pietari 'vapautetaan enkelin toimesta ja viedään' toiseen paikkaan 'romanttisena kertomuksena hänen kuolemastaan. Jotkut teologiset asiantuntijat uskovat, että hän olisi kuollut Jerusalemin vankilassa noin 44AD Rooman sijaan.